Behandling af persondata i Blå Kors Danmark
Det skal du vide om vores behandling af dine personoplysninger.
Dataansvarlig
Blå Kors Danmark er dataansvarlig for de personoplysninger, der behandles, når du er bruger af et af vore tilbud, eller når du bruger vores services som hjemmeside, nyhedsbreve, kontaktformularer, sociale medier og events m.v.
Blå Kors Danmark
Aarhusvej 7
7120 Vejle Ø
CVR: 60786615
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål til vores behandling af persondata, er du velkommen til at kontakte os via mailadressen dpo@blaakors.dk
Drejer det sig om indsigt, sletning, berigtigelse, begrænsning, indsigelse eller dataportabilitet, bør du først læse afsnittet om Dine rettigheder nederst på siden.
Dine personoplysninger
Blå Kors Danmark bestræber sig på at sikre, at vores samarbejde med medarbejdere (tidligere og nuværende), frivillige, brugere af vore tilbud, medlemmer, bidragsydere, brugere af vores hjemmeside, kunder, leverandører, samarbejdspartnere og forretningsforbindelser i øvrigt foregår på en hæderlig måde.
Vi behandler dine personoplysninger på forskellig måde alt efter kontaktform, relation og formål. Ved hjælp af tekniske, organisatoriske og adfærdsmæssige forholdsregler behandler vi dine personoplysninger sikkert og korrekt.
Vi behandler kun personoplysninger, når det er nødvendigt for at varetage den opgave, vi skal løse. Behandling af oplysninger kan ske på en række forskellige grundlag (hjemmel).
Typen og omfanget af de personoplysninger, vi behandler, kan være nødvendige for at opfylde en kontrakt eller en anden retlig forpligtelse – det gælder f.eks. ved forpligtelseserklæringer/gavebreve og ansættelser.
I nogle tilfælde er samtykke nødvendigt f.eks. når vi behandler særligt følsomme oplysninger så som helbredsoplysninger eller indhentning af straffe- eller børneattest. I så tilfælde sker behandling udelukkende på baggrund af samtykke.
Derudover kan det være bestemt ved lovgivning, hvilken type data, der er nødvendig at indsamle og opbevare for vores forretningsdrift.
Læs mere herunder om de forskellige typer behandling.
Formål
Ved besøg på Blå Kors Danmarks hjemmeside www.blaakors.dk, TUBA’s hjemmeside www.tuba.dk, subdomæner og øvrige hjemmesider under organisationen, indsamler vi information om besøgenes adfærd for at kunne optimere hjemmesiden og brugeroplevelsen. Denne information er primært statisk.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. legitim interesse jf. Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f. Denne afvejes i forhold til hensynet til den registrerede, der udelukkende afgiver anonymiserede adfærdsdata. Behandlingen bryder ikke med nogen grundlæggende rettigheder.
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede informationer omfatter aggregeret websitetrafik, henvisningskilder, besøgstid, mest besøgte side, enhed, operativsystem, land og browser. Derudover indsamles IP-adresse i anonymiseret tilstand for at kunne fastslå antal unikke besøgende på hjemmesiden.
Modtagere af personoplysninger
Ved besøg på vores hjemmeside videregiver vi ikke personoplysninger til tredjepart, men overlader alene informationerne til vore databehandlere Novicell (Blå Kors Danmark), og IT Kompagniet (TUBA)
Vi bruger begge databehandlere til analyse af vores website. Novicell og IT kompagniet ligger begge i Danmark
Opbevaring af personoplysninger
Den indsamlede information opbevares udelukkende til statistiske formål - og altid i anonymiseret tilstand. Selve IP-adressen bliver anonymiseret og opbevaret indtil dagens udløb, hvorefter den slettes. Derfor er den originale IP-adresse på intet tidspunkt tilgængelig for hverken os eller vores databehandler.
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Cookies
Som besøgende på vores hjemmeside kan du afgive yderligere informationer via cookies, men kun hvis du frit har afgivet samtykke jf. Databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1 litra a – samtykke. Cookies anvendes udelukkende til funktionalitet og trafikmåling som f.eks. antal besøgende, hvilket hjælper os til at skræddersy siden og forbedre oplevelsen for fremtidige besøgende.
Vi anvender ikke de informationer, der indsamles på denne side med personligt identificerbare oplysninger fra andre kilder.
Formål
Ved henvendelse om medlemskab gennem vores kontaktformular på hjemmesiden indsamler og behandler vi personoplysninger for at kunne vende tilbage på din henvendelse. Oplysningerne anvendes til at administrere dit medlemskab og til at kunne sende dig nødvendig information som nyhedsbreve m.v.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. din tilmelding og afgivet accept/samtykke til at modtage markedsføringsinformationer og nyhedsbreve, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a (samtykke) samt i.h.t. legitim interesse jf. databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f.
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede informationer omfatter almindelige personoplysninger som navn, adresse, e-mail, telefon samt civilstand (enkelt person, ægtepar, studerende eller pensionist). Der indsamles kun personoplysninger, som du selv afgiver. Efter oprettelse af dit medlemskab kontakter vi dig via mail for indhentelse af oplysninger (bankoplysninger) vi skal bruge for at kunne trække dit kontingent.
Modtagere af personoplysninger
Ved henvendelse gennem vores kontaktformular videregiver vi ikke personoplysninger til tredjepart, men vi behandler dem i systemet Collect gennem vores databehandler Collectaz som er bosiddende i Danmark. Dit medlemskontingent behandles i vores økonomisystem Microsoft Business Central. Microsoft ligger i USA og har datacentre i både USA og EU. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
Opbevaring af personoplysninger
Oplysningerne opbevares så længe behandling er fortsat nødvendigt for dit medlemskab. Ved framelding slettes dine personoplysninger.
Regnskabsloven foreskriver 5 års opbevaring i forhold til dit kontingent. Det vil sige at oplysningerne tidligst slettes 5 år efter ophør af dit medlemskab.
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Formål
Er du bestyrelsesmedlem i Blå Kors Danmarks hovedbestyrelse eller i en af Blå Kors Danmark afdelinger anvender vi dine oplysninger til at kommunikere med dig.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. legitim interesse jf. Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f.
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede informationer omfatter almindelige personoplysninger som navn, adresse, e-mail, telefon, samt bankoplysninger for udbetaling af diæter og kørsel.
Modtagere af personoplysninger
Oplysningerne bliver ikke videregivet til tredjepart, men vi benytter oplysningerne for at give dig adgang til vores bestyrelsesportal i systemet SharePoint gennem vores databehandler Microsoft. Microsoft ligger i USA og har datacentre i både USA og EU. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
For at kunne udbetale diæter og kørsel til dig behandles dine oplysninger endvidere i systemet LessorLøn gennem vores databehandler Lessor A/S, som er bosiddende i Danmark.
Opbevaring af personoplysninger
Oplysningerne opbevares så længe behandling er fortsat nødvendigt for dit bestyrelsesmedlemskab. Regnskabsloven foreskriver 5 års opbevaring ved økonomiske forhold. Det vil sige at oplysningerne tidligst slettes 5 år efter ophør af dit bestyrelsesmedlemskab.
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Formål
Ved henvendelse om bidrag til Blå Kors Danmark gennem vores kontaktformular på hjemmesiden anvender vi dine personoplysninger til at kunne administrere dine indbetalinger og til at kunne sende dig nødvendig information.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. din tilmelding og afgivet accept/samtykke som bidragsyder, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a (samtykke) samt i.h.t. legitim interesse jf. databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f. For cpr.nr. er hjemlen Databeskyttelsesloven § 11
Kategorier af personoplysninger
De personoplysninger vi behandler er flg.:
Privatperson: navn, mailadr. og cpr. nr. (for at få skattefradrag)
Virksomhed: virksomhedsnavn, kontaktperson, mailadr. Og CVR-nr (for at få skattefradrag)
Modtagere af personoplysninger
Ved henvendelse gennem vores kontaktformular behandler vi dine personoplysninger i systemet Collect gennem vores databehandler Collectaz som er bosiddende i Danmark.
Dit bidrag behandles i vores økonomisystem Microsoft Business Central. Microsoft ligger i USA og har datacentre i både USA og EU. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
Vi anvender også dit CPR nr eller CVR nr. til at kunne indberette dit bidrag til SKAT således, at du evt. kan opnå skattefradrag.
Opbevaring af personoplysninger
Regnskabsloven foreskriver 5 års opbevaring ved økonomiske forhold. Det vil sige at oplysningerne om dit bidrag tidligst slettes 5 år efter ophør
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Formål
Er du bruger på en af vores enheder, kommer vi i besiddelse af en del viden om dig, som gør det muligt for os at give dig den bedst mulige hjælp. Det er både almindelige personoplysninger, og viden om din historie, aktuelle problemstillinger samt dit behandlingsforløb. Vi beder dig i nogle tilfælde også om tilladelse til at kontakte dig, når du ikke længere er bruger af et vore tilbud. Dette for at kunne undersøge betydningen og værdien af vores arbejde på længere sigt.
I nogle tilfælde modtager vi oplysninger fra dig, før du bliver bruger af et af vores tilbud – f.eks. i forbindelse med en forsamtale. Hvis du ikke bliver bruger, anonymiserer vi oplysningerne, som herefter udelukkende anvendes til statistik og analyser.
Grundlag for behandling
Vi behandler dine personoplysninger i.h.t. kontrakt/aftale, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 b og i.h.t. samtykke jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a og artikel 9 stk. 2, a. samt i nogle tilfælde Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 c (retlig forpligtelse)
For cpr.nr. er hjemlen Databeskyttelsesloven § 11.
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede oplysninger omfatter almindelige personoplysninger som navn, adresse, e-mail, telefon, familiemæssige oplysninger. Følsomme oplysninger som helbredsoplysninger, oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser samt i nogle tilfælde oplysninger om race, etnicitet. Derudover fortrolige oplysninger som cpr. nr.
Modtagere af personoplysninger
For brugere af vores Bo- og behandlingsenheder samt Barnets Blå Huse behandler vi personoplysninger i systemet Sensum One gennem vores databehandler EG A/S som er bosiddende i Danmark.
For brugere af TUBA behandler vi personoplysninger i systemet Core gennem vores databehandler Core Ims Ltd, som ligger i Storbritannien. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
I tilfælde af at vi har pligt til at lave en underretning om en ikke myndig person, videregives nødvendige oplysninger til pågældende myndighed/kommune.
Opbevaring af personoplysninger
Vi opbevarer dine oplysninger i 5 år efter du har afsluttet dit forløb hos os, hvorefter de slettes. Dette gør vi af hensyn til eventuel genoptagelse af et behandlingsforløb/genindskrivning og af hensyn til statistik og analyser (som dog altid vil være baseret på anonymiserede data)
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser
Formål
Er du barn eller ung, som deltager på en af vore lejre eller aktiviteter, og har tilmeldt dig via vores kontaktformular på hjemmesiden, anvender vi de oplysninger, som vi får om dig fra dine forældre/værge eller din sagsbehandler, til at varetage dit ophold på den lejr eller deltagelse i den lejr eller den aktivitet, som du er tilmeldt.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. din tilmelding og afgivet accept/samtykke som deltager, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a (samtykke) samt i.h.t. legitim interesse jf. databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f. For cpr.nr. er hjemlen Databeskyttelsesloven § 11
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede oplysninger omfatter almindelige personoplysninger som navn, adresse, e-mail, telefon på dig og din kontaktperson samt evt. kontaktoplysninger på sagsbehandler samt oplysninger om økonomiske forhold i tilfælde af eventuel friplads. Derudover fortrolige oplysninger som cpr. nr.
Modtagere af personoplysninger
Ved henvendelse gennem vores kontaktformular videregiver vi ikke personoplysninger til tredjepart, men vi behandler dem i systemet Collect gennem vores databehandler Collectaz som er bosiddende i Danmark. Deltagerbetaling behandles i vores økonomisystem Microsoft Business Central. Microsoft ligger i USA og har datacentre i både USA og EU. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
I tilfælde af at vi har pligt til at lave en underretning om en ikke myndig person, videregives nødvendige oplysninger til pågældende myndighed/kommune. Underretningen sendes som sikker mail via Microsoft Outlook.
Opbevaring af personoplysninger
De oplysninger vi har på dig og din kontaktperson opbevares i op til 5 år således, at vi har mulighed for at sende dig information og invitation til kommende lejre og aktiviteter. Personoplysninger i økonomibilag opbevares i henhold til regnskabsloven i 5 år.
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Formål
Ved henvendelse om økonomisk rådgivning fra Blå Kors Danmark gennem vores kontaktformular på hjemmesiden anvender vi dine personoplysninger til at kunne administrere og give dig den bedste økonomiske rådgivning.
Efter endt rådgivning er der mulighed for at udfylde et skema om tilfredsheden af rådgivningen.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. dit samtykke ved udfyldelsen af blanketten på vores hjemmeside jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 7 (om gyldighedsbetingelser for samtykke, dvs. det er givet frivilligt, og det er klart for den registrerede person, hvad der gives samtykke til, og vi oplyser inden samtykket gives, at samtykket kan trækkes tilbage lige så let, som det er givet), jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a (samtykke).
Behandling er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk.1 e
I de tilfælde hvor vi kommer i besiddelse af helbredsoplysninger f.eks. i forbindelse med sygedagpenge er hjemlen samtykke, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 9 stk. 2, a og retlig forpligtelse jf. Databeskyttelsesforordningens artikel 9 stk. 2, b og artikel 6 stk. 1, c
For cpr.nr. er hjemlen databeskyttelsesloven § 11
Ved vores evt. kontakt til bank, offentlige myndigheder og kreditorer for indhentelse af oplysninger til brug for den økonomiske rådgivning sker dette kun på baggrund af fuldmagt givet af dig.
For kontakt med bank, andre offentlige instanser og kreditorer er hjemlen databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. c (retlig forpligtelse)
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede informationer omfatter almindelige personoplysninger som navn, adresse, e-mailadresse, telefontelefonnummer, bankkontonummer, familiemæssige oplysninger, væsentlige sociale problemer samt fortrolige oplysninger som cpr. nummer og i nogle tilfælde følsomme oplysninger som helbredsmæssige forhold.
Oplysninger som vi bruger for at kunne give dig den bedste økonomiske rådgivning.
Modtagere af personoplysninger
Data sendes til Den Nationale Vidensfunktionen (https://vidensfunktionen.dk), og RådgivningsDanmark for at sikre kvalitetsudvikling i rådgivningen. Det er udelukkende data som ikke er personhenførbare.
For effektundersøgelse af vores tilbud Økonomisk Rådgivning videregives almindelige personoplysninger (kontaktoplysninger) til vores databehandler M.B.C. A/S som er bosiddende i Danmark. Data videregives udelukkende efter samtykke fra dig.
Opbevaring af personoplysninger
Vi opbevarer dine oplysninger i 3 år efter rådgivningen af afsluttet, hvorefter dine oplysninger slettes. Dette gør vi af hensyn til eventuel genoptagelse og opfølgning af tidligere rådgivning, samt af hensyn til statistik og analyser (ikke personhenførbare data).
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Formål
Søger du om julehjælp via vores kontaktformular på hjemmesiden, anvender vi de oplysninger, som vi får om dig til at behandle din ansøgning, og vurdere muligheden for julehjælp.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. din tilmelding og afgivet accept/samtykke som ansøger, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a (samtykke) samt i.h.t. legitim interesse jf. databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f. For cpr.nr. er hjemlen Databeskyttelsesloven § 11
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede oplysninger omfatter almindelige personoplysninger som navn, adresse, e-mail, telefon, oplysning om antal hjemmeboende børn, samt oplysning om offentlig støtte. Derudover fortrolige oplysninger som cpr. nr.
Modtagere af personoplysninger
Ved henvendelse gennem vores kontaktformular videregiver vi ikke personoplysninger til tredjepart, men vi behandler dem i systemet Collect gennem vores databehandler Collectaz som er bosiddende i Danmark.
Kontakt til dig foregår via vores mailsystem Microsoft Outlook. Microsoft ligger i USA og har datacentre i både USA og EU. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
Opbevaring af personoplysninger
Vi opbevarer dine oplysninger så længe ansøgningen behandles. Herefter slettes dine oplysninger
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
NB! I Blå Kors Danmark skelner vi ikke mellem lønnede medarbejdere og frivillige medarbejdere, når det handler om persondatabehandling.
Formål
Er du jobansøger anvender vi dine personoplysninger til at kunne foretage en kvalificeret bedømmelse af dig, herunder evt. til indhentning af referencer. For at bedømme dig nærmere kan vi i nogle tilfælde anmode om deltagelse i test.
Modtager vi en interessant, uopfordret ansøgning fra dig, som vi ønsker at gemme fordi der ikke er nogen ledig stilling på det pågældende tidspunkt, gemmer vi den i 6 måneder såfremt der skulle vise sig en relevant stilling.
Er du nuværende eller tidligere medarbejder behandler vi dine personoplysninger til at kunne administrere dit ansættelsesforhold.
Grundlag for behandling
For jobansøgere behandler vi de indsamlede personoplysninger iht. legitim interesse jf. Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f. Denne afvejes ift. hensynet til den registrerede, der selv har afgivet personoplysninger for at blive vurderet ift. en potentiel jobmulighed. Behandlingen bryder ikke med nogen grundlæggende rettigheder.
For ansatte behandler vi de indsamlede personoplysninger i.h.t. legitim interesse jf. Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1 litra f, artikel 6 stk. 1 c (retlig forpligtelse) og artikel 6 stk. 1 b (ansættelseskontrakten). For cpr.nr. er hjemlen Databeskyttelsesloven § 11
Bliver du anmodet om straffeattest, børneattest og/eller deltagelse i test vil det altid være på baggrund af dit samtykke.
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede oplysninger omfatter almindelige personoplysninger som navn, adresse, e-mail og telefon samt lønoplysninger, stilling og bankoplysninger. Derudover fortrolig oplysning som cpr. nr.
Modtagere af personoplysninger
De oplysninger vi indsamler i forbindelse med din jobansøgning og dit ansættelsesforhold behandler vi i systemet Emply gennem vores databehandler Emply som er bosiddende i Danmark. Din løn behandles i systemet LessorLøn gennem vores databehandler Lessor som ligeledes er bosiddende i Danmark, samt i systemet ProMark (tidsregistrering og kørsel) gennem vores databehandler ProMark som er bosiddende i Danmark.
Jvf. retlig forpligtelse og din ansættelseskontrakt videregives lønoplysninger og øvrige oplysninger om dit ansættelsesforhold til SKAT, kommune, bank, E-boks, PBS, Danmarks Statistik, pensions- og forsikringsselskab.
Opbevaring af personoplysninger
Oplysninger som vi har i forbindelse med din jobansøgning opbevares i 90 dage.
Oplysninger som vi har i forbindelse med din uopfordrede ansøgning opbevares i 6 måneder.
Har du deltaget i en test opbevarer vi denne 12 måneder efter rekrutteringsprocessens afslutning.
Oplysninger om fratrådte medarbejdere opbevares i.h.t. regnskabsloven 5 år fra fratrædelsesåret.
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Formål
Er du leverandør, kunde, samarbejdspartner eller forretningsforbindelse med Blå Kors Danmark anvender vi dine personoplysninger til at kunne kommunikere med dig, og til at kunne håndtere administrationen af vores relation, herunder f.eks. håndtere betalinger m.m.
Grundlag for behandling
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. kontrakt / aftale, jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 b (kontrakt) og bogføringslovens kapitel 4 og jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 c (retlig forpligtelse)
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede oplysninger omfatter almindelige personoplysninger som navn, e-mail, telefon, samt virksomhedens kontaktoplysninger, kontonummer, CVR og EAN nr.
Modtagere af personoplysninger
De oplysninger vi indsamler i forbindelse med administrationen af vores relation, behandler vi i vores filhåndteringssystem i SharePoint, gennem vores databehandler Microsoft. Microsoft ligger i USA og har datacentre i både USA og EU. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
Betalingsoplysninger behandler vi i systemet Microsoft Business Central, ligeledes gennem vores databehandler Microsoft.
Opbevaring af personoplysninger
Personoplysninger og betalingsoplysninger opbevares i 5 år hvorefter de slettes.
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Formål
Blå Kors Danmarks kommunikationsafdeling udsender løbende pressemateriale, foldere og opslag på sociale medier mm.
Vi udsender markedsføringsmateriale for Blå Kors Danmarks aktiviteter, der har et alment nyttigt formål for øje, til offentlige og kommunale administrationer og institutioner, når det skønnes, at disse har interesse i disse aktiviteter. Eksempler: information om julehjælp og ferielejre.
Grundlag for behandling
Blå Kors Danmarks kommunikationsafdeling overholder de presseetiske regler. Det betyder blandt andet, at alle kilder bliver orienteret om, hvor og hvordan de medvirker. I den forbindelse giver medvirkende samtykke til, at artikler, pressemeddelelser, billeder og video vil blive stillet til rådighed for danske medier herunder også sociale medier og hjemmesider. Når det gælder kilder under 18 år indhentes der altid tilladelse fra forældre eller værge. Det er muligt at indgå særlige aftaler om anonymitet.
Vi behandler de indsamlede personoplysninger i.h.t. samtykke jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 6 stk. 1 a, offentliggørelse af oplysninger fra den registrerede selv jf. Databeskyttelsesforordningen artikel 9 stk. 2 e og artikel 6 stk. 1 f (legitim interesse).
Kategorier af personoplysninger
De indsamlede oplysninger omfatter pressemeddelelser, fotos eller videoklip af brugere af en eller flere af vore tilbud.
Modtagere af personoplysninger
Vi benytter det indsamlede materiale på Blå Kors Danmarks hjemmeside gennem vores databehandler Novicell og på TUBA’s hjemmeside gennem vores databehandler IT Kompagniet. Begge databehandlere er bosiddende i Danmark.
Derudover benyttes materialet på sociale medier som Instagram, X og Facebook gennem vores databehandler Meta Platforms Inc., og på LinkedIn gennem vores databehandler Microsoft. Både Meta Platforms Inc. og Microsoft ligger i USA. Ved tredjelandsoverførsel foreligger gyldigt overførselsgrundlag i form af EU-US Data Privacy Framework (DPF).
Til pressemeddelelser benytter vi vores databehandler Ritzaus Bureau som er bosiddende i Danmark.
Opbevaring af personoplysninger
Vi gemmer udvalgte fotos og eller videoklip som løbende dokumentation af Blå Kors Danmarks historie. Hvis kilder eller medvirkende på fotos eller videoklip ønsker at disse slettes, vil det være muligt ved skriftlig henvendelse på mail.
Automatiske afgørelser og profilering
De indsamlede informationer bruges hverken til profilering eller til at træffe automatiske afgørelser.
Tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger
Blå Kors Danmark har vedtaget tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre vores behandling af personoplysninger mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, tab, ændring samt uautoriseret videregivelse eller offentliggørelse.
Blå Kors Danmark har udarbejdet IT-sikkerhedsregler og retningslinjer om IT-adfærd, som der arbejdes ud fra. Reglerne indeholder instrukser og foranstaltninger, der beskytter dine personoplysninger mod at blive offentliggjort, tilintetgjort og mod uvedkommendes adgang og kendskab til dem. Derudover trænes organisationens medarbejdere kontinuerligt i behandling af persondata samt IT sikkerhed.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. Dine rettigheder er:
Indsigt og berigtigelse
Du kan når som helst anmode om at få indsigt i de personoplysninger, vi behandler om dig samt at få disse personoplysninger berigtiget eller opdateret.
Sletning
Du kan i visse tilfælde bede om at få dine personoplysninger slettet. Denne ret er ikke endegyldig, da visse data ikke kan slettes grundet anden lovgivning, eller hvis aftalen og formålet giver os ret til at opbevare personoplysningerne. Oplysningerne slettes senest, når eventuelle formueretlige krav er forældet.
Begrænset behandling
Du kan i visse tilfælde få behandlingen af dine oplysninger begrænset. Det betyder, at hvis betingelserne for at få begrænset behandlingen er opfyldt, må vi kun behandle dine personoplysninger i nogle særlige situationer.
Indsigelse
Du kan i visse tilfælde gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Overførsel af personoplysninger (dataportabilitet)
Du kan til enhver tid hente eller få tilsendt dine personoplysninger i et maskinlæsbart format, som du selv har afgivet til os.
Automatiske afgørelser og profilering
Du har ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering.
Tilbagetrækning af samtykke
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage, hvor vores behandling af dine personoplysninger er baseret på samtykke
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk
Retten til at klage
Hvis du ønsker at klage over vores behandling af dine personoplysninger, vil vi selvfølgelig være glade for at blive orienteret og gøre, hvad vi kan for at gøre dig tilfreds. Hvis du ikke er tilfreds med vores svar, er du til enhver tid berettiget til at klage direkte til:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Telefon 3319 3200
E-mail dt@datatilsynet.dk
Se evt. mere på www.datatilsynet.dk
Retten til at klage
Hvis du ønsker at klage over vores behandling af dine personoplysninger, vil vi selvfølgelig være glade for at blive orienteret og gøre, hvad vi kan for at gøre dig tilfreds.
Hvis du ikke er tilfreds med vores svar, er du til enhver tid berettiget til at klage direkte til:
Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby
Telefon 3319 3200
E-mail dt@datatilsynet.dk
Se evt. mere på www.datatilsynet.dk
Denne side er opdateret januar 2025.